onsdag den 14. december 2011

Jysk beskedenhed: Verdens bedste cyklist

Jeg kan sige det kort. Jeg elsker at cykle.

Elsker at få vinden i håret (eller det vil sige, for tiden er det jo så i huen, da de små røde ører ellers ville falde af)
Elsker at jagte ham eller hende der foran også selvom min blå damecykel vel ret beset aldrig bliver nogen præmiehingst.

Indrømmet den store forkromede plan om at cykle til og fra arbejde - planen der opstod midt i september, da jeg dansede jeg-har-endelig-fået-et-job-dansen - er feset lidt ud i ja..hva... egentligt? for der er da ikke så meget sand de knap 11 km til Lyngby - men feset ud er den i hvert fald.

Eller...ikke helt. Cyklen er jo med i S-toget, så jeg som en anden lille jernhest-cowboy kan danse mig op af bakken fra Lyngby station til Knord lige ved siden af DTU.

Nu er det jo ikke, så mange man møder på cykel for tiden. Men her kommer lige en lille samling af cykeløjeblikke, der bare gør, at det er så rart at trille der ud af.



Jeg elsker at cykle, når jeg:
- på vej hjem fra Zulu-sommerbio (ja ok...nogle af noterne er måske lidt gamle) møder en mand på en trehjulet cykel lastet med en påhængsmotor, der kunne trække en mindre færge.

- ser en der der rækker armen til venstre i en rundkørsel. Det er sgu da god stil.

- møder skilte som "vi hugger næsten alt"  - set på Stenhuggerens bil.

- kører forbi Emdrup bodega, hvor de påstår at "rigtige mænd aldrig går forbi et værtshus" - har tænkt lidt over om rigtige mænd cykler forbi et værtshus. Jeg gjorde i hvert fald den gang tidligere på året, hvor jeg cyklede hele vejen hjem fra jobbet i Lyngby.

- opdager en storesøster, der holder godt fast i lillebrors skoletaske for at hjælpe lidt med balancen.

- hører en dreng på mindre end 10 år højlydt skælde sin far ud, da han på lemfeldigste vis kørte krydsede en vej, netop da der kom en bil.

- kan bande rigtig højt af alle de andre trafikkanter omkring mig, der ikke fatter en bjælde. Alle dem der bare ikke fatter, at jeg, når jeg er på cykel, er universets vigtigste bevægende element. Det er sjældent alle ederne kommer ud af min mund, men inde i mit hoved lyder det ofte noget i denne stil.

- Så blink da for helvede
- Oiiiiii - flæskebasse.
- Se dig da for for satan
- Væk tykke

Af en eller anden grund bliver stort set alle folk lidt choppy i det, når de forstyrrer min rullende fremfærd. Hvis der er nogen, der sidder med en logisk forklaring, skal I endelig ikke holde den tilbage.

Selv om det så endte med lidt svovlen i slutningen af kærligheds-oden til den cyklende verden, så har jeg (efter at have læst en blog om en, der var begyndt smilende at vinke til andre billister, når de opførte åndsvagt) bestemt mig for at forsøge at være mere positiv overfor alle de stakler, der ikke som mig er verdens bedste cyklist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar